Dieta bez glutenu – na czym polega i jak się jej trzymać?

Dieta bez glutenuJakiś czas temu pojawiło się zjawisko, które niestety, ale można było nazwać modą na niejedzenie potraw z glutenem. Czemu „niestety”? Ponieważ wiele osób mogło opacznie zrozumieć to, czym charakteryzuje się dieta bez glutenu i kiedy należy ją stosować. W końcu nie każdy musi, a jeżeli już tak, to dobrze wiedzieć, jak ją utrzymać.

Istnieje przeświadczenie, że nie powinno spożywać się potraw zawierających gluten. Doszło już nawet do takich sytuacji, gdzie pojawiły się w sklepach wody mineralne zawierające informację, że nie zawierają glutenu. Jednak czy tak naprawdę wiemy, co oznacza nietolerancja na gluten? I z czym to się wiąże?

Dieta bez glutenu

Przede wszystkim dobrze wiedzieć, kto powinien stosować dietę bezglutenową. Z całą pewnością są to osoby chore na celiakie. To choroba trzewna, która objawia się nietolerancją organizmu na gluten i związane z nim prolaminy. Nie jest więc tak, że każdy powinien bezwzględnie przejść na tego typu żywienie. Konieczna jest wizyta u lekarza specjalisty, który pomoże zdiagnozować przypadłość, a także wprowadzi w świat celiakii. Wbrew pozorom, nie jest to koniec świata, choć pewne nawyki żywieniowe należy wtedy zmienić. I to dość mocno.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że podczas przechodzenia na dietę bez glutenu, warto zaopatrzyć się w osobne garnki. I to w nich przygotowywać potrawy tak, by nie miały styczności z produktami zawierającymi gluten. Do tego dochodzą osobne półki na produkty spożywcze czy nawet całe szafki w kuchni. To jednak niedogodności, za które nasze ciało nam później podziękuje. Niestety, ale dalej rozpoznanie celiakii w Polsce nie stoi na wysokim poziomie. Na szczęście z roku na rok się to zmienia, a dieta bez glutenu przestaje przerażać.

Dieta bez glutenu

Dania bezglutenowe

Zanim zacznie szukać się przepisów na kolejne dania nie zawierające glutenu, trzeba poznać składniki, które go w ogóle nie zawierają. Są to ryż, kukurydza, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy. Do tego dochodzi również mięso, owoce oraz warzywa. Istnieją także produkty przetworzone, których zawartość glutenu nie przekracza 20 mg na kilogram. Wtedy na opakowaniu lub etykiecie powinien pojawić się znak Przekreślonego Kłosa. Czego więc unikać tworząc dania bezglutenowe?

W żadnym wypadku nie powinno spożywać się pszenicy, orkiszu, jęczmienia, żyta, ale także i owsa oraz wszystkich produktów zawierających, którykolwiek z wyżej wymienionych składników. Co więcej, potrawy przez nas przygotowywane, kiedy obowiązuje nas dieta, nie powinny mieć styczności z tymi składnikami. No dobrze, a czy skoro już wiem co i czego nie jeść, to czy wiemy, jak przyrządzić odpowiednie dania bezglutenowe?

Przepisy bezglutenowe

Dieta bez glutenu wymaga poświęceń, ale dania bezglutenowe są tak samo smaczne jak te, które zawierają szkodliwą dla celiaków składnik. Istnieją firmy cateringowe, które specjalizują się przygotowywaniu dań, które mogą spożywać chorzy na celiakię. Jednak trzeba liczyć się z tym, że to będzie spory wydatek. Zresztą tak samo, jak przy każdych tego typu usługach, bo zawsze taniej jest zrobić coś samodzielnie, niż zamawiać.

Jakie są więc przepisy bezglutenowe, które mogą się przydać w codziennym życiu? Może się wydawać, że nietolerancja glutenu sprawi, iż nie będzie można spożywać np. pieczywa. To oczywiście błędne myślenie, ale trzeba wziąć pod uwagę, że wybrane pieczywo musi być po prostu… inne. I co chyba najważniejsze, wcale nie musi być ono ciemne, bo takie przeświadczenie także występuje. Jak więc go przyrządzić?

Chleb bezglutenowy

Jak więc samodzielnie przyrządzić chleb bezglutenowy? Nie potrzebujemy do tego wiele, a już na pewno nie tyle, żeby nie być w stanie zrobić tego w domowym zaciszu. Wystarczy dobrać odpowiednie składniki, nagrzać piekarnik i czekać, aż po całym mieszkaniu rozejdzie się cudowny aromat. Musimy przede wszystkim pamiętać o jednym! Mąka, której będziemy używali do wypieku naszego chleba, musi być bezglutenowa! Niby wydaje się to czymś oczywistym, ale nie zawsze tak jest. Trzeba bardzo uważnie czytać etykiety na opakowaniach, a także zwracać uwagę, czy widnieje na nich symbol przekreślonego kłosa. Mąka lub mieszanka chlebowa to podstawowy ze składników. Czego jeszcze potrzebujemy?

Dieta bez glutenu

Wody (około 500 mililitrów na 500 gramów mieszkanki chlebowej), oleju z oliwek (3 łyżki), drożdży, soli, cukru, siemienia lnianego i np. orzechów oraz mieszanki ziół. Tą dobrać należy już pod swój własny gust oraz smak. Może to wymagać od nas kilku prób, ale warto się „przemęczyć”, by chleb smakował tak, jak lubimy. Wszystkie ze składników mieszamy ze sobą, a w blasze ugniatamy mokrą dłonią. Tak przygotowaną masę zostawiamy do wyrośnięcia, co może zająć od pół godziny do nawet czterdziestu, pięćdziesięciu minut. Następnie wkładamy wszystko do piekarnika (190 stopni) i pieczemy przez mniej więcej 40 minut. Kolejnym krokiem będzie już jedzenie.

Dieta bez glutenu jest wymagająca, ale to kwestia czasu, żeby się do niej przyzwyczaić i żyć tak, jakby nic nas nie ograniczało. Przepisów bezglutenowych jest multum, trzeba tylko pogodzić się z pewnymi ograniczeniami co do wyboru składników. Reszta przyjdzie z czasem.

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.