Jak dbać o serce?

jak dbać o serce?Choroby serca i powiązane z nimi powikłania prowadzą do zatrważającej liczby zgonów w Polsce. Nie tylko wśród osób starszych, ale też i tych, którzy uważali się za okaz zdrowia. Ważne jest żeby pamiętać i wiedzieć, jak dbać o serce. W końcu mamy je tylko jedno. Oto kilka porad, które mogą pomóc.

Serce to jeden z najważniejszych organów w ciele każdego człowieka. To także centralny element jego układu krwionośnego, a znajduje się ono w klatce piersiowej. Głównym zadaniem serca jest kontrola przepływu krwi przez tkanki w organizmie. Jeżeli serce zawiedzie, cały organizm skazany jest na śmierć.

Jak dbać o serce?

Dlatego trzeba wiedzieć, jak dbać o serce, zanim będzie za późno. Niektóre z chorób, na które możemy cierpieć, prowadzi do pogorszenia stanu organu. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim nadwagę oraz otyłość. Te wpływają nie tylko na ogólny stan organizmu, ale także i mogą powodować szereg chorób oddziaływujących na serce. Należą do nich między innymi miażdżyca oraz cukrzyca.

Dlatego tak ważne jest, by dbać o ogólny stan zdrowia organizmu. W to wchodzi oczywiście odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna. Dzięki temu będziemy w stanie utrzymać prawidłową wagę ciała oraz zmniejszymy prawdopodobieństwo zachorowania na którąś z wyżej wymienionych przypadłości. Same ćwiczenia bez odpowiedniej diety, mogą nie przynieść pożądanych efektów.

jak dbać o serce?

Dieta na serce

Zdrowe serce to po części efekt tego, jak i kiedy się odżywiamy. Tak, pory spożywania posiłków także są istotne. Dzięki odpowiedniemu rozplanowaniu posiłków w ciągu całego dnia, nasz organizm będzie mógł łatwiej się do nich przyzwyczaić. To z kolei doprowadzi do tego, że będziemy unikali tak zwanych „pustych kalorii”, czyli pożywienia nie dającego energii do działania, a jedynie sprawiającego, że pojawia się tkanka tłuszczowa. Chodzi tu głównie o „podjadanie” między posiłkami i przeróżnego rodzaju słodycze.

Te można oczywiście wprowadzić do jadłospisu, ale w odpowiedniej i zbilansowanej ilość. Nikt przecież nie powiedział, że dieta ma zupełnie pozbawiać przyjemności z jedzenia. Kwestią jest znalezienie odpowiedniego, złotego środka. Jeżeli sami nie jesteśmy sobie w stanie z tym poradzić, najlepiej zapisać się do dietetyka. Istnieją jednak rzeczy, które sami możemy wprowadzić w życie. To tylko kilka prostych zasad, ale kluczowych przy.

Czego unikać w diecie?

Jedną z rzeczy, której powinno się unikać to niestety cukier. Oczywiście to trudne zadanie, bo ten dodawany jest praktycznie do każdej potrawy czy produktu spożywczego. Warto jednak spróbować, bo to cukier w dużej mierze przyczynia się do otyłości. Jego zbyt duże stężenie w organizmie sprawia, że wątroba nie jest w stanie go przewarzać. W ten sposób odkłada się on pod postacią tłuszczu. Dieta na serce powinna więc być ograniczona w kwestii spożywania cukrów. Można zacząć od „małych kroczków”, czyli przestać słodzić herbatę czy kawę. Zrezygnować ze słodzonych napojów, a szczególnie tych gazowanych.

To bardzo ważne, bo nadmiar cukru zwiększa poziom trój glicerydów w organizmie, a to już tylko krok od nadciśnienia oraz miażdżycy. Warto też rozważyć zmniejszenie ilości soli w diecie. Jej zbyt duże stężenie prowadzi do zatrzymywania wody oraz spowolnienia metabolizmu. Jest także jedną z przyczyn nadciśnienia. Co więc można spożywać?

Jak wzmocnić serce?

By nasza dieta wpłynęła na serce, warto wprowadzić do niej tłuszcze roślinne. Dodatkowo do diety powinno się wprowadzić więcej ryb, bo to dzięki nim do organizmu dostarczane są kwasy omega-3. Chodzi tutaj głównie o ryby morskie, czyli np. łosoś lub makrela. Im więcej w tygodniu uda nam się wprowadzić do diety posiłków rybnych, tym lepiej. Oczywiście wszystko z umiarem, bo i w tym nie powinno się przesadzać.

Koniecznie też warto zwrócić uwagę na błonnik. Jego właściwości sprawiają, że nasz organizm przez dłuższy okres czasu jest „najedzony”. A przynajmniej takie odnosi wrażenie, a dzięki temu nie podjadamy między głównymi posiłkami. Błonnik wpływa także na metabolizm. Gdzie go można najłatwiej znaleźć? Na przykład w jabłkach czy płatkach owsianych. Warto także spojrzeć przychylnym okiem na… kiełki. Są one bowiem bogatym źródłem przeróżnego rodzaju witamin, które wpływają na pracę serca.

jak dbać o serce?

Ostatnim elementem o którym nie powinno się zapominać, jeżeli chce się mieć zdrowe serce, to… woda. Dokładnie tak! Niestety, ale bardzo często zapominamy o tym, żeby odpowiedni nawadniać nasz organizm. W końcu ten składa się w dużej większości właśnie z wody. Jej niedobór może prowadzić do poważnych konsekwencji, a ból głowy czy rozdrażnienie to najmniejsze z nich. Dobrze więc pamiętać o tym, żeby mieć ze sobą butelkę wody i często z niej korzystać.

Witaminy i ćwiczenia

Serce, a co za tym idzie, cały organizm, wymaga dostępu do witamin. W diecie powinno się więc znaleźć miejsce na posiłki bogate w magnez, potas oraz wapń. Dodatkowo, nie wolno nam zapominać o ćwiczeniach fizycznych. Dzięki tym drobnym zmianom w żywieniu oraz aktywności fizycznej, nasze serce może poczuć się o wiele lepiej.

Jeżeli jednak podejrzewamy jakiekolwiek problemy, koniecznie udajmy się do lekarza specjalisty!

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.