Jak zacząć biegać?

bieganieJednym z najpopularniejszych sportów, który w ciągu ostatnich lat zyskał bardzo dużą popularność, jest bieganie. Może wydawać się, że nie ma nic prostszego, ale to tylko pozory. Do uprawiania sportów należy się przygotować, czyli warto dowiedzieć się, jak zacząć biegać.

Wiele osób, które poczują pierwsze promienie wiosennego słońca, postanawiają, że zaczną swoją przygodę z bieganiem. W końcu po długim, zimowym okresie, kiedy wychodzenie z domu nie stanowiło wielkiej przyjemności, każda aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, jest dla organizmu zbawienna. Co więcej, on tego potrzebuje, by poprawnie działać. Pozostaje więc tylko jedno pytanie.

Jak zacząć biegać?

Zarówno początkujący, jak i profesjonalni sportowcy powinni wiedzieć jedno – bez odpowiedniego przygotowania i rozgrzewki, bieganie może spowodować wiele problemów zdrowotnych. Niby wydaje się to oczywiste, ale ze względu na to, że do biegania nie potrzebujemy praktycznie żadnych sprzętów, może się także wydawać, że nie potrzebujemy specjalnego przygotowania. To oczywiście błąd, który w wielu przypadkach powoduje późniejsze kontuzje. Często takie, które wymagają wizyty u lekarza lub fizjoterapeuty.

bieganie

Jak się przygotować do biegania, by stało się ono przyjemnością? Będziemy potrzebowali przede wszystkim odpowiednich butów. Obecnie bez większych problemów znajdziemy sklepy w których ofercie znajdziemy szeroki asortyment obuwia. Czy jednak na samym początku będziemy potrzebowali profesjonalnych butów? Oczywiście, że nie, ale warto upewnić się czy są one wygodne oraz całe. Z czasem, kiedy nasze bieganie będzie już dla nas rytuałem, a nie tylko okazjonalną aktywnością, przyjdzie czas na sprzęt dla profesjonalistów.

Jak się przygotować do biegania?

Początki biegania mogą być trudne i nie ma się co oszukiwać. Wiele osób twierdzi, że to aktywność, która potrafi bardzo mocno zmęczyć. Oczywiście jest w tym dużo prawdy, ale nie powinniśmy się zniechęcać. Nasz organizm stopniowo będzie przyzwyczajał się do wysiłku, a my razem z nim. Każdy kolejny przebiegnięty kilometr będzie dla nas nie tylko wielką radością, ale także czymś, co poprawi naszą kondycję. Tylko potrzeba na to czasu oraz systematyczności, jak w każdym sporcie.

Najważniejsze o czym powinno się pamiętać podczas pierwszych prób z bieganiem to… umiar. Nie wolno się przeciążać ani zmuszać do zbyt dużego wysiłku. Każdy ze sportowców ma inny poziom z którego zaczynał i my także. To, że nasz partner w bieganiu jest w stanie przebiec od razu 10 kilometrów, nie musi oznaczać, że my także musimy. Prawdopodobnie nasz organizm mógłby to znieść, ale skończyłoby się to dla niego ogromnym wysiłkiem i uszkodzeniami. Kluczowe więc będzie dobranie odpowiednich dystansów dla samego siebie i z czasem jest po prostu zwiększać.

Bieganie dla początkujących

Oprócz wygodnych butów, równie ważne w bieganiu jest to, gdzie się ono odbywa. Zupełnie inaczej biega się po powierzchniach specjalnie przygotowanych pod to, jak np. bieżnie sportowe, a inaczej w lesie czy po asfalcie. Najlepiej wybrać teren, który dobrze znamy i nie będą czekały na nas różne, nieprzyjemne niespodzianki. Może być to nasze osiedle, park lub bieżnia. Te często można znaleźć na terenach szkolnych, które są ogólnodostępne.

bieganie

Czy pora dnia jest ważna? Nie, ale oczywiście o wiele przyjemniej biega się w ciągu dnia, niż w nocy. Pogoda też nie powinna mieć znaczenia, choć w przypadku miesięcy zimowych i jesiennych, warto się odpowiednio ubrać.

Plan biegania dla początkujących

By trening przynosi odpowiednie rezultaty, potrzebny jest plan. Na samych początkach warto pamiętać o podstawowej zasadzie dla początkujących – o metodzie naprzemiennej. Chodzi o to, że po biegu, następuje marsz. Na każdą minutę naszego biegu powinna przypadać jedna minuta marszu. Tak wyglądał będzie pierwszy tydzień, a w drugim już jedna minuta marszu powinna być przeplatana z dwoma minutami biegu. Z każdym tygodniem zwiększamy ilość minut biegu, a marszu zostaje bez zmian.

Profesjonalny plan dla początkującego biegacza pomoże skonfigurować trener personalny. Można próbować metodą prób i błędów, ale należy się liczyć z tym, że nasze bieganie będzie wtedy zawsze tylko w sferze amatorskiej. Osoby, które zajmują się bieganiem już bardziej profesjonalnie biorą udział nawet w maratonach, które z każdym rokiem przyciągają coraz więcej chętnych i są organizowane w coraz większej ilości miast. Jednak do takiego wysiłku nie wystarczy zwykłe, kilkunastominutowe bieganie co rano. To ogromny wysiłek, który wymaga w pełni profesjonalnego treningu.

Nie poddawaj się

Najważniejszą poradą, którą można udzielić tym szukających odpowiedzi na pytania, jak zacząć biegać, to… wytrwałość i systematyczność. Bez tych dwóch rzeczy nie ma szans na to, żeby bieganie było dla kogokolwiek przyjemnością. Każdy kolejny przebiegnięty kilometr będzie wyjątkowym przeżyciem, które tylko z początku będzie sprawiało trudności. Z czasem stanie się ogromna przyjemnością, a nawet w pewnym stopniu uzależnieniem.

Bieganie sprawia, że nasz organizm będzie zdrowszy, a nasze samopoczucie się poprawi. Warto spróbować i przekonać się osobiście.

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.