Problemy z kręgosłupem – przyczyny i leczenie

Problemy z kręgosłupemJedną z częstszych przypadłości, która dotyka coraz większą część naszego społeczeństwa, są problemy z kręgosłupem. Może on przybierać różne formy, ale niezależnie od nich, nie powinno się ich w żaden sposób lekceważyć. W końcu to jedna z ważniejszych części ludzkiego organizmu i powinno się o nią dbać.

Siedzący tryb pracy oraz niewielka ilość aktywności fizycznej może prowadzić do tego, że pojawi się ból w plecach. Nie zawsze musi to oznaczać problemy z kręgosłupem, ale zawsze powinno się pójść z objawami do lekarza specjalisty. Część z problemów związanych z bólami w dolnej części pleców można zniwelować i zapobiegać im wykonując kilka prostych aktywności fizycznych. I to nie takich, które wymagają dużej sprawności.

Problemy z kręgosłupem – przyczyny

Nagłe ataki bólu przy najmniejszym ruchu lub może niemożliwość swobodnego wyprostowania się. To tylko jedne z objawów, które towarzyszą problemom z kręgosłupem. Przyczyną ich powstawania może być chociażby zbyt szybka próba podniesienia czegoś ciężkiego z podłogi, mając jednocześnie wyprostowane kolana. Takie zachowanie bardzo mocno obciąża kości i należy go bezwzględnie unikać. Zaleca się podnoszenie takich ciężkich pakunków będąc na zgiętych nogach i to z ich pomocą pracować. Kręgosłup nie jest wtedy obciążany i występuje o wiele mniejsze prawdopodobieństwo, że wystąpi później ból.

kręgosłup

Kolejną z przyczyn, które mogą powodować występowanie bólu w okolicach lędźwi, jest długotrwałe siedzenie w jednej pozycji. Problem dotyczy głównie osób pracujących w biurach, gdzie nieraz przez osiem godzin (lub więcej!) nie wstają one od biurka. Źle dopasowane krzesło i jego oparcie może przyczynić się do poważnych problemów, które niekoniecznie będą dawały o sobie znać od razu. Mogą wystąpić nawet po kilku tygodniach czy miesiącach, kiedy będzie już za późno na działania profilaktyczne. Istnieją przecież ćwiczenia na kręgosłup, które potrafią zniwelować niektóre z objawów i sprawić, że te nie będą się pojawiały lub nawracały.

Niestety, ale jedną z „popularniejszych” przyczyn występowania bólów kręgosłupa, jest skolioza. To choroba, która nazywana jest także skrzywieniem bocznym. Jej objawami są między innymi niesymetrycznie położone łopatki oraz widoczne skrzywienie całej postawy. Skąd się bierze? Częściowo to sprawa genetyczna, ale skolioza może też postępować w chwili, kiedy w okresie wzrostu nie zapobiega się utrzymywaniu u dziecka prostej postawy. Wynika to też z tego, że dzieci lubią nosić ciężkie plecaki tylko na jednym ramieniu. I choć tutaj zalecane są specjalne zestawy ćwiczeń, to wizyta u lekarza specjalisty będzie już koniecznością. Im wcześniej to nastąpi, tym lepiej.

Przepuklina kręgosłupa

Jedną z poważniejszych dolegliwości, która przydarza się niestety coraz większej ilości osób, jest przepuklina kręgosłupa. To termin, którym określa się takie sytuacje, jak „wypadnięcie dysku” czy rwa kulszowa. Generalnie chodzi wtedy o to, że poprzez przesunięcie się krążka międzykręgowego następuje ucisk na nerwy lub rdzeń. To z kolei powoduje duży ból. Przepuklina kręgosłupa może wystąpić z wielu powodów i często jest to np. zbyt szybki ruch szyją czy długotrwałe przebywanie w jednej pozycji.

Kiedy wystąpi już przepuklina, konieczna będzie wizyta u lekarza oraz rezonans lub nawet tomografia. Zanim to nastąpi, warto odciążyć kręgosłup i spróbował ułożyć się „na płasko”. Można także wziąć leki, które działają na zapalenia, bo to może zmniejszyć obrzęk wokół krążka. Nie zmienia to jednak tego, że wizyta u lekarza będzie koniecznością.

Ćwiczenia na kręgosłup

Część z wyżej opisanych przypadłości da się zniwelować wykonując proste ćwiczenia na kręgosłup. Przydatne będzie także pamiętanie o kilku podstawowych zasadach, które sprawią, że ból pleców na dole kręgosłupa nie będzie powracał. Takim ćwiczeniem może być zwykłe przeciąganie się. Od tej prostej aktywności powinno zaczynać się dzień.

Leżąc na płaskiej powierzchni należy wyprostować ręce i umieścić je za głową. Kolejnym ruchem powinno być naprzemienne prostowanie kończyn, czyli robienie tego w parach – lewa ręka, prawa noga oraz prawa ręka, lewa noga. Czynność powtarzamy kilkukrotnie. Pozwoli to naszemu kręgosłupowi lekko się rozciągnąć przed trudami dnia codziennego.

Kolejnym ćwiczeniem, które może zapobiec temu, że wystąpi ból w plecach, jest położenie się na plecach ze zgiętymi kolanami oraz przyciśniętymi do pośladków stopami. Te powinny zostać złączone, podobnie jak kolana. Dłonie i ręce powinny leżeć wzdłuż tułowia. Następnie będąc na wdechu podnosi się dolny odcinek pleców do góry. Robiąc wydech powinno się go opuszczać. Należy pamiętać, żeby żadnych z ćwiczeń nie wykonywać gwałtownie.

Problemy z kręgosłupem są czymś, czego nie powinno się lekceważyć. Ćwiczenia mogą pomóc, ale wykonywane niewłaściwie mogą także zaszkodzić. Warto więc zawsze pytać się specjalisty, który pomoże dobrać nam odpowiedni zestaw dla siebie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.