Jak walczyć ze stresem?

Jak walczyć ze stresem?Stres to jedna z chorób cywilizacyjnych, która dotyka praktycznie każdego. Dotyka nas zarówno w środowisku pracy, jak i w codziennym życiu. I choć stres potrafi oddziaływać na niektórych motywująco, to dla większości jest on po prostu problem, z którym nie mogą lub nie potrafią sobie poradzić. Jak walczyć ze stresem?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak skutecznie pokonać stres. Na każdego człowieka to zjawisko działa zupełnie inaczej i nie sposób podać jednego, uniwersalnego przepisu na radzenie sobie z nim. Istnieją pewne metody, które przedstawimy w dalszej części artykułu, ale kiedy stres staje się nie do zniesienia, powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty. Pomoże on ma uporać się ze stresem, a także da nam porady, jak w przyszłości go unikać.

Jak walczyć ze stresem?

Sam stres to uczucie, które nie pozwala człowiekowi na normalne funkcjonowanie. Może być spowodowany nieprzyjemną sytuacją życiową, zbyt duża ilością obowiązków, które trzeba wykonać w krótkim czasie czy nawet wystąpieniem publicznym. Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak pokonać stres? Przedstawiamy kilka prostych czynności, które mogą skulenie przeciwdziałać temu nieprzyjemnemu uczuciu.

Metody radzenia sobie ze stresem.

Zacznijmy od najprostszej metody radzenia sobie ze stresem, a mianowicie oddychaniem. Może wydawać się to banalnie proste, ale kilka głębokich oddechów w sytuacji, kiedy czujemy, że zaczyna nam brakować powietrza, mogą bardzo pomóc. Najlepiej wtedy na chwilę się zatrzymać i zamknąć oczy. Ważne jest też to, by starać się nie myśleć o niczym, co doprowadziło nas do takiej sytuacji. Zamykamy oczy i bierzemy głęboki, kilku sekundowy wdech przez nos. Potem wydychamy powietrze przez około 6 sekund, a samą czynność powtarzamy tak długo, aż nie poczujemy się lepiej. Ten prosty zabieg ma na celu jedno – by odwrócić naszą uwagę od problemu powodującego zachowania stresowe. Daje nam też wewnętrzne wyciszenie oraz pozwala się skupić.

stres

Oczywiście, oddychanie z zamkniętymi oczyma nie jest jedynym sposobem na radzenie sobie ze stresem. Napięcie szczególnie mocno odczuwamy w sytuacjach, gdzie czujemy się czymś przytłoczeni. Da się to zauważyć podczas długiego i ciężkiego dnia w pracy, kiedy np. dostajemy setki maili, a na każdy powinniśmy odpowiedzieć jak najszybciej. Wtedy nie wyrabiamy się z niczym i pojawia się uczucie stresu. Ważna jest więc racjonalizacja oraz dobry plan działania. Powinniśmy dać sobie chwilę na przemyślenie, co wypadałoby zrobić w pierwszej kolejności, a dopiero następnie przechodzić do kolejnych czynności. Dzięki temu nasz umysł będzie zajęty tylko jedną rzeczą na raz, a my dokończymy spokojnie prace. I choć nie zawsze da się tak ją usprawnić, to konieczne jest to, by na pojawiające się objawy stresu reagować jak najszybciej. Da to nam pewność, że nie dojdziemy do takiego momentu, kiedy nie będzie już w stanie nic zrobić z powodu narastającego niepokoju.

Czy istnieją sposoby na stres?

Każdy powinien wypróbować przynajmniej kilku metod na radzenie sobie ze stresem, ale nigdy nie zaszkodzi nam dobre jedzenie. Stres może wzmagać w nas apetyt (szczególnie na niezdrowe posiłki) lub zupełnie go hamować. Powinno znaleźć się złoty środek, który będzie w stanie zapewnić nam nie tylko zbilansowane w witaminy danie, ale także zaspokoi kubki smakowe. Czasem wystarczy zwykły, prosty obiad, ale zjedzony „na spokojnie” i z kimś bliskim, by od razu poczuć się lepiej.

Warto wypróbować jeszcze metodę, która opiera się na odwróceniu uwagi. I nie chodzi tutaj o coś takiego, jak miało miejsce w przypadku oddychania z zamkniętymi oczami. Chodzi o znalezienie czegoś, co nas zainteresuje. To może być krótki film w Internecie lub coś, co jest związane z naszymi zainteresowaniami. Pozwoli nam to na oderwanie się myślami od nieprzyjemnych wspomnień, a jednocześnie da nam możliwości rozbudzenia umysłu, który skupi się na czymś, co naprawdę go zainteresowało.

Stres a nastawienie do życia.

Bardzo istotne w walce ze stresem, jest nasze własne nastawienie do życia. Inaczej można to nazwać postawą, która sama w sobie może bardzo pozytywnie wpłynąć na nasze nastawienie. Czasem wystarczy się po prostu wyprostować i wypiąć pierś do przodu, by od razu zobaczyć zadowalające nas efekty. Nie zawsze to pomoże, ale nie warto się poddawać. Najlepiej byłoby, gdyby taka postawa weszła nam „w nawyk”.

Musimy także pamiętać o tym, żeby odpowiednio dbać o zdrowie. Zaliczamy do tego uprawianie jakiegoś sportu oraz oczywiście odpowiednia dawka snu na dobę. Ten ostatni uzależniony jest od naszych indywidualnych potrzeb, ale nie wolno lekceważyć objawów zmęczenia. Bez snu nasz organizm jest po prostu przemęczony i łatwiej poddaje się niesprzyjającym warunkom.

Jak widać, nie ma jednej i uniwersalnej odpowiedzi na to, jak walczyć ze stresem, ale są metody, które jednak mogą pomóc. Jeżeli tak się jednak nie stanie, nie bójmy się iść do lekarza, by ten coś nam zalecił. Stres, szczególnie w dużych i częstych dawkach, odbije się negatywnie na naszym życiu i zdrowi, a pamiętajmy, że to mamy tylko jedno.

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.