Witamina B12 i jej siostry – czy są nam potrzebne?

zdrowieProblemy zdrowotne występują często z prozaicznych przyczyn. Jedną z nich może być niedobór witamin. Tylko jak poznać, których z nich organizmowi właśnie brakuje?

Praktycznie w każdym momencie życia organizm potrzebuje którejś z witamin do tego, by prawidłowo funkcjonować. Część z nich dostarczana jest przez owoce i warzywa, ale nie wszystkie. Dużo witamin z grupy A trafia właśnie w ten sposób do ludzkiego ciała i tym samym działa na niego leczniczo. Choć tak naprawdę, witamina A wytwarzana jest przez wątrobę, która dzięki żółtym barwnikom z warzyw i owoców jest w stanie przetworzyć je na potrzebne witaminy.

Ta grupa beta-karotenów wpływa na obniżenie złego cholesterolu, zmniejsza prawdopodobieństwo chorób naczyniowych oraz sercowych, a także zapobiega miażdżycy. Najlepiej więc zacząć spożywać np. zielony groszek, szpinak, pomidory, maliny czy kalafiora. Podobnie sytuacja wygląda z witaminami z grupy B, choć ich zadanie jest zupełnie inne. Ich niedobór może prowadzić do problemów z ciśnieniem krwi, a także z samym układem nerwowym.

witaminy

Witamina B12 jest jednym z uczestników metabolizmu białek , węglowodanów oraz tłuszczów i pomaga w wytwarzaniu energii dla ludzkiego ciała. Wspomaga koncentrację, pamięć, a także zapobiega niedokrwistości. Jej niedobór może objawiać się przemęczeniem, zwyrodnieniami układu nerwowego, a także zaburzeniami czucia w kończynach. Obserwując u siebie którykolwiek z wyżej wymienionych objawów warto zastanowić się, czy przypadkiem nie jest on spowodowany brakiem witaminy B12.

Gdzie występuje witamina B12? Należy jej szukać przede wszystkim w mięsie. Zarówno tym wieprzowym jak i drobiowym czy wołowym. Duże jej stężenie znaleźć można szczególnie w podrobach (wątróbka oraz nerki), choć występuje także u ryb czy w mleku. Równie ważne są inne witaminy z grupy B. Na przykład B1 odpowiedzialna jest za wspomaganie układu sercowonaczyniowego oraz wpływa na rozwój kości oraz wzrost. B2 poprawia wygląd skóry i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Obserwując jakiekolwiek niepokojące objawy w organizmie warto zwrócić się do lekarza, ale może okazać się, że to tylko niedobór witamin i źle zbilansowana dieta.

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.