Zimowe zmęczenie – jak mu zaradzić?

Zimowe zmęczenie

Fot. PixaBay

Nie da się zaprzeczyć, że w okresach, kiedy wcześniej robi się ciemno, a aura pogodowa nie zachęca nawet do spacerów, stajemy się bardziej ospali. To zimowe zmęczenie, czyli coś z czym teoretycznie nie ma możliwości walczyć, ale na szczęście to tylko teoria i istnieją sposoby na to, żeby sobie z nim poradzić. Co takiego można robić w zimę, by nie czuć się wiecznie zmęczonym?

Zima nigdy nie była łaskawa. Wprawdzie obecnie jest mniej sroga, niż przed kilkoma laty, ale dalej nie jest to najprzyjemniejszy okres w roku. Szczególnie kiedy za oknem nie ma nawet śniegu, a coraz częściej pada po prostu zimnym deszczem. Nie dziwne więc, że nie bardzo ma się wtedy ochoty na jakiekolwiek aktywności na zewnątrz, a im mniej się ruszamy, tym łatwiej popadamy w stany, które nazywamy powszechnie zmęczeniem.

Zimowe zmęczenie

Zimowe zmęczenie wywoływane jest jednak nie tylko przez to, że zażywamy mniej ruchu, choć to także jeden z powodów. Innym jest natomiast to, że naszemu organizmowi zwyczajnie brakuje witamin z grupy D. Te dostarczane są do niego w dużej mierze dzięki promieniom słonecznym, a jak dobrze wiemy, w zimie trudno o jego duże ilości. Słońce zachodzi o wiele wcześniej, a już przez samo to możemy mieć gorsze samopoczucie i czuć się o godzinie siedemnastej tak, jakby był już środek nocy. Nasz organizm też to odczuwa i przez to częściej przechodzi w „tryb zimowy”.

Nasz organizm podczas okresu zimowego, produkuje znacznie więcej melatoniny, czyli tak zwanego „hormonu snu”. Dlatego jesteśmy więc bardziej ospali, a zimowe zmęczenie staje się naszą codziennością czy tego chcemy czy też nie. Działo się tak z ludzkim organizmem od wieku, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zimowe zmęczenie przeciwdziałać. Istnieją sposoby, które mogą nam w tym pomóc, choć oczywiście trzeba mieć na względzie to, że nie zawsze pomogą nam w stu procenta. Pomogą za to w tym, by przetrzymać jakoś do wiosny oraz lata, kiedy zaczniemy budzić się do życia.

Więcej witamin dla naszego organizmu

Jedną z metod, która pomaga przezwyciężyć zimowe problemy, są witaminy. W aptekach bez trudu znajdziemy suplementy, które pomogą nam uzupełnić niedobory, a farmaceuta z pewnością poleci nam taki, który będzie odpowiedni. Ważne jest to, żeby zawierał w sobie witaminę D. Należy jednak pamiętać, że nie powinno się przesadzać z witaminami oraz suplementami, bo ich zbyt duża ilość w organizmie nie służy niczemu dobremu. Do tego warto też spożywać produkty, które są bogate w witaminy oraz węglowodany tak, by ciało miało więcej energii.

Zimowe zmęczenie

Fot. PixaBay

Powietrze oraz woda to podstawa

Dwa wyżej wymienione składniki potrzebne są do życia każdemu człowiekowi. W zimie zdarza się jednak tak, że nie do końca się o nich pamięta, choć może brzmieć to dziwnie. Ważne jest bowiem to, żeby np. odpowiednio często wietrzyć mieszkanie. W miastach zaczyna bowiem brakować tlenu, bo jest mniej roślin, a więcej zanieczyszczeń. W domach wygląda to podobnie, a im mniej tlenu dostaje nasz organizm, tym bardziej jest zmęczony. Odpowiednie wietrzenie pomieszczeń, a w szczególności sypialni, może poprawić nasze samopoczucie. Nie wolno jednak w tym przesadzać, by nie wychładzać pomieszczeń za bardzo.

Jednak zalecamy, żeby nie utrzymywać w sypialni zbyt wysokiej temperatury, ponieważ zimą nie wpływa to dobrze na ludzki organizm. Najlepiej, jeżeli nie będzie ona wyższa niż osiemnaście, dziewiętnaście stopni Celsjusza. Z początku może się wydawać, że to za zimno, ale po jakimś czasie można się do tego przyzwyczaić, a sam sen, będzie odrobinę przyjemniejszy. Nie wolno także zapominać o wodzie. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że latem spożywamy jej bardzo dużo, a zimą już nie. To oczywiście błąd, bo nasz organizm potrzebuje jej do życia i przeprowadzania wszystkich życiodajnych procesów. Dwa litry dziennie to coś, czego nie powinno się omijać w miesiącach zimowych.

Więcej ruchu nie zaszkodzi

Kolejną rzeczą, którą warto robić, by przezwyciężyć zimowe zmęczenie, jest większa aktywność fizyczna. Oczywiście trudno tutaj mówić o spacerach czy większej aktywności na zewnątrz (no chyba, że na przykład wyjedziemy gdzieś na narty), ale nic nie stoi na przeszkodzie, by ćwiczyć w domu czy na siłowni. Warto także rozważyć… taniec. Pobudzi to nasz organizm do działania i sprawi, że zyskamy więcej energii, a już w szczególności przy rytmach latynoamerykańskich. Kilka takich wyjść do klubu czy na imprezę, a będziemy mieli energię na kilka kolejnych dni.

Zimowe zmęczenie

Fot. PixaBay

Zielona herbata na ratunek

Jak zima, to wiadomo, że herbata. Warto jednak spróbować innej, niż tak klasyczna czarna. Dobrym rozwiązaniem będzie zaparzenie sobie zielonej herbaty, która ma w sobie dodatkowo guaranę. Ta dodaje „energetycznego kopa” i działa pobudzająco, więc zamiast porannej kawy, możemy skorzystać z tego specyfiku. Kawa także nas oczywiście pobudza, ale w mniejszym stopniu, a dodatkowo jej większe ilości mogą wypłukiwać magnez z naszego organizmu.

Zimowe zmęczenie da się przezwyciężyć, ale co ważne, nie wolno mu się poddawać. Nasze samopoczucie w okresach zimowych wpływa na nasze zachowanie oraz relacje. To coś więcej, niż sama senność i należy o tym pamiętać.

Autor: Redakcja

Udostępnij ten post na

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.